Saturday 14 March 2009

HABBATUS SAWDA' - TUMBUHAN PENUH KEBERKATAN


HABBATUS SAWDA' ialah sejenis tumbuhan semulajadi berbentuk rumput kecil. Mempunyai batang yang tinggi kurang setengah hasta. Mengeluarkan bunga berwarna biru, terdapat di dalamnya biji HABBATUS SAWDA. Tumbuhan ini terdapat di kawasan Mediterranean dan kawasan yang beriklim gurun.

HABBATUS SAWDA yang di pasarkan ini di hasilkan daripada bijirin hitam yang bermutu tinggi dan terpilih, di rumus khas mengikut ukuran dos yang telah di tetapkan. mudah di ambil sebagai makanan dan minuman.



Di riwayatkan dari Aisyah r.a., beliau mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya Al-Habbatus Swada' boleh menyembuhkan segala penyakit kecuali Al-Sam". Aku bertanya, "Apakah Al-Sam itu? Baginda menjawab, "Al-Sam itu ialah maut" (Riwayat Imam Bukhari)"

Daripada Buraidah katanya, Rasulullah s.a.w. bersabda: "Pada Habbatus Sawda' terdapat ubat segala penyakit kecuali mati". Riwayat Abu Nu'aim dalam kitab Al-Tibb dalam himpunan hadith-hadith sahih no. 1819.

Daripada Abu Hurairah, beliau pernah mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: "Pada Habbatus Sauda' terdapat ubat bagi segala jenis penyakit kecuali Al-Sam yakni maut".


HABBATUS SAWDA MENURUT ILMUAN ISLAM

1) Ibnu Sina didalam bukunya "Canon of Medicine" menyatakan HABBATUS SAWDA dapat merangsang tenaga dan membantu memulihkan kepenatan dan semangat.

2) Ibnu Qayyim di dalam bukunya "Medicine of the Prophet" menyatakan HABBATUS SAWDA berupaya memulihkan penyakit-penyakit seperti batuk, broncitis, masalah perut, kecacingan, masalah kulit seperti jerawat, senggugut dan haid, menambah susu badan, menambah pengaliran air liur dan sebagainya.


CIRI-CIRI UTAMA HABBATUS SAWDA'


1. NILAI PEMAKANAN:
HABBATUS SAWDA kaya dengan monosaccharide glukosa, xylos dsb.
Polysaccharide fatty acid yang tidak tepu (unsaturated essential fatty acids, EFA). EFA tidak boleh di hasilkan oleh badan kita , oleh itu sumb er utamanya ialah pemakanan amino acid yang membentuk protein karotene iaitu Vitamin A , kalsium, Zat Besi dsb.


2. SISTEM IMUNISASI:

Kajian yang telah di lakukan di Arab Sa udi mendapati HABBATUS SAWDA berupaya meningkatkan system imunisasi tubuh, ia sangat penting dalam mencegah pelbagai jenis penyakit.

Habbatus Sawda mengandungi 67 kandungan bahan aktif yang dapat membantu menyembuhkan penyakit yang sering di hadapi seperti berikut:

  1. Menghancurkan batu karang
  2. Lenguh-lenguh dan lumpuh
  3. Gastric/ulser
  4. Lelah
  5. Radang buah pinggang
  6. Kencing manis
  7. Darah tinggi/ jantung
  8. Batuk & Selesema
  9. Kemandulan
  10. Sakit otot dan sendi
  11. Keguguran rambut
  12. Sukar tidur
  13. Kadar kolesterol
  14. Sembelit
  15. Gout
  16. Resdung
  17. Membuang angin
  18. Pening kepala/migrane
  19. Bisol dan ketumbuhan
  20. Batu hempedu
  21. Luka-luka di hati (sirosis)
  22. Paru-paru berair
  23. Gusi berdarah
  24. Senggugut
  25. Obesiti/kegemukan

HARGA :
West Malaysia : RM35-00
East Malaysia : RM40-00

Isi Kandungan : 30ml



3 comments:

  1. "Dan orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad pada jalan Allah (untuk membela Islam) dan orang-orang (Ansar) yang memberi tempat kediaman dan pertolongan (kepada orang-orang Islam yang berhijrah itu), merekalah orang-orang yang beriman dengan sebenar-benarnya. Mereka beroleh keampunan dan limpah kurnia yang mulia." (Al-Anfaal 8:74)

    Salam ziarah dari saya,,blog yang menarik ,jemput muzakarah di blog saya....dan jadikan blog saya sebagai rakan anda..tq

    ReplyDelete
  2. Nak tanya, kalau ada penyaki leukimia atau kanser boleh pulih tak?

    ReplyDelete